آیا کپسول آراپیس واقعیت دارد؟
نوشته شده توسط : اینفورتکس

عوامل موثر در تخریب غضروف‌ها

شایع‌ترین عامل این مشکل به شیوه زندگی ما مربوط است. کپسول مفاصل آراپیس تغذیه، وزن مناسب و میزان فعالیت‌های بدنی نقش مهمی در سلامت غضروف‌ها دارد. کپسول مفاصل کم‌تحرکی باعث آسیب غضروف‌ها می‌شود، زیرا یکی از عواملی که غضروف‌ها و به‌طور کلی مفاصل را قوی نگه می‌دارد عضلات قوی است. این عضلات با ورزش‌های مناسبی مانند پیاده‌روی، شنا و... تقویت می‌شود. بی‌تحرکی باعث ضعف عضلات اطراف قرص آراپیس مفصل می‌شود و غضروف‌ها را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

مفصل به محلی گفته می شود که دو یا چند استخوان بهم می رسند. کپسول مفاصل آراپیس همه ی مفصل ها حرکت نمی کنند و دسته های مختلفی از مفصل ها بافت های متفاوتی دارند. بافت و ساختار کپسول مفاصل یک مفصل نشان دهنده ی ویژگی های آن مفصل خواهد بود که شامل قابلیت تحرک، استحکام(ثبات) و قدرت است.

مفاصل را به راحتی می توان با توجه به بافت حاضر در آن ها، دسته بندی کرد. با استفاده از این روش ما میتوانیم تمامی انواع مفاصل را به فیبروزی، غضروفی و سینوویال تقسیم کنیم.

این مفاصل در زایمان از اهمیت بالایی برخوردارند. در حین زایمان این مفاصل به یکدیگر متصل نشده اند که باعث می شوند جمجمه به هنگام عبور از کانال زایمانی تغییر شکل دهد.

نوعی مفصل است که در آن فضای مفصلی از مایع مفصلی پر شده است. این مفصل ها کاملا محرک(دیارتوزیس) هستند و اصلی ترین گروه تشکیلی دهنده ی مفاصل قرص آراپیس بدن هستند. این مفاصل امکان حرکت در دامنه ی زیادی را دارند که با توجه به آرایش و کنار هم قرار گرفتن سطوح، لیگامان های حمایتی و عضلات می توان این دامنه ی حرکتی زیاد را توضیح داد.

مفاصل محوری اجازه ی حرکت چرخشی(روتیشن) را می دهد. یک زائده ی استخوانی گرد در داخل یک سوکت استخوانی-لیگامانی قرار میگرد. مثال ها شامل مفصل کپسول مفاصل آتلانتو آکسیال و مفصل پروگزیمال رادیواولنار می شود.

بافت غضروف از جهات گفته شده بسیار شبیه بافت استخوان است ولی بر خلاف استخوان املاح کلسیم در ماده بین استخوانی رسوب نمیکند و به همین خاطر این بافت بسیار قابل ارتجاع و تغییر شکل پذیر است.

تفاوت دیگر غضروف با استخوان در نحوه تغذیه کپسول مفاصل سلول های آن است. غضروف عروق و اعصاب ندارد ولی پوشش بسیار ظریفی به نام پری کندریوم Perichondrium سطح غضروف را میپوشاند که رگ خونی دارد.

به علت عدم موجود رگ های خونی درون بافت غضروفی روش تغذیه آن با استخوان متفاوت است. در داخل مفاصلی که غضروف دارند مایعی بنام مایع مفصلی یا قرص آراپیس مایع سینوویال Synovial fluid وجود دارد که سرشار از اکسیژن و مواد غذایی است.

اکسیژن و مواد غذایی کپسول مفاصل آراپیس از راه این مایع سینوویال و همچنین از راه پری کندریوم از طریق پدیده انتشار یا قرص آراپیس دیفوزیون Diffusion به ماده بین سلولی منشر شده و در دسترس سلول های کندروسیت قرار میگیرد.

انواع مفصل ها را همچنان می توان با توجه به اینکه زیاد حرکت می کنند، کم حرکت می کنند و یا حرکتی ندارند هم تقسیم کرد. در این مقاله دسته بندی ها را با کپسول مفاصل روش اول توضیح قرص آراپیس خواهیم داد، اما کپسول مفاصل آراپیس همچنین اشاره هایی خواهیم داشت که متعلق به کدام یک از دسته بندی های حرکتی هم هستند.

در این نوع غضروف فیبریل ها در ماده غضروفی در زیر میکروسکوپ دیده نمیشوند و بنابراین ماده بین سلولی غضروف بصورت یکدست و شفاف است. غضروفی که در انتهاهای استخوان ها و در مفاصل بدن قرار دارد از این نوع است. غضروف حنجره و غضروفی که در تیغه وسطی قرص آراپیس بینی قرار دارد هم از نوع غضروف کپسول مفاصل هیالن یا شفاف است.





:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: